Paul de Kort
I.s.m. KunstenLandschap

Over Landart en natuur


De kijk van landschapskunstenaar Paul de Kort in een lezing.
Moderator Mark van Loon (Beeldhouwer Enschede)

Op woensdag 3 april geeft de internationaal bekende landschapskunstenaar Paul de Kort (De Meern) in het sfeervolle Vestzaktheater, Walstraat 35 in Enschede, een toelichting op zijn landschappelijke en stedelijke kunstwerken en gaat met het publiek in gesprek over de vraag hoeveel kunst de kwetsbare natuur in onze regio aankan. De lezing wordt georganiseerd door Pakhuis Oost in samenwerking met KunstenLandschap Kunstroute. Dit is de eerste activiteit die KunstenLandschap Kunstroute organiseert in het kader van de jaarlijkse kunstroute die altijd in het Pinksterweekend plaatsvindt. Moderator van de lezing is Mark van Loon (beeldbouwer, Enschede). De lezing duurt van 20.00 tot 21.30 uur. Aanmelden via https://www.concordia.nl/events, toegang € 5,-.

De kunst van De Kort: het onzichtbare zichtbaar

Paul de Kort schept land art kunstwerken, objecten en installaties. Zijn monumentale landschappelijke en stedelijke projecten zijn verspreid over Europa. Tijdens de lezing geeft hij inzicht in een aantal van zijn kunstwerken, wat zijn uitgangspunten en achtergronden waren en hoe hij tot zijn keuzes komt. In zijn landschapskunst maakt Paul de Kort het onzichtbare zichtbaar en houdt vooral rekening met en maakt gebruik van de geschiedenis van het betreffende gebied of landschap. Ook laat hij zich inspireren door andere kunstvormen. Hij ontwierp onder meer PIER+HORIZON in de Flevopolder, drijvende kraggen (rietmatten) die aan één zijde zijn bevestigd aan een paal. De titel van dit landschapskunstwerk verwijst weer naar schilderij Pier en Oceaan (1915) van Piet Mondriaan. Twee van zijn kunstwerken, Target & Ricochet 'Kogelvangers’ en C26 Doppler zijn opgenomen in de permanente kunstroute KunstenLandschap op het terrein van de Vliegbasis Twenthe (schietbaan en (hangar). 

Land art: meer dan stoeien met het land?

Tevens geeft De Kort zijn visie op kunst in de relatie tot het landschap en de natuur en gaat met het publiek in discussie hoe ver je hierin kunt en mag gaan. Moet je de fascinatie en kunstzinnige ingrepen voor land art projecten wel verder inzetten? Moet je een gebied wel belasten met (deze vorm van landschaps-) kunst of juist met rust laten? Kan een gebied wel kunst aan? Moet je het landschap wel (tijdelijk) manipuleren om een nieuwe beleving te creëren? Is het een bedreiging of juist een verrijking? Op welke locaties in het landschap plaats je wel of niet een kunstwerk of object? Laat je de kunstwerken op den duur aan de natuur over? Wordt de belasting niet te groot, bijvoorbeeld door gebruik te maken van specifieke materialen en het continue bezoek van publiek? Vraagstukken waar ook KunstenLandschap Kunstroute mee worstelt.