Meta platforms en marketing

donderdag5 juni19:00 uur
Datum en tijd:
donderdag5 juni 202519:00 uur
Locatie:
Bibliotheek
Pijpenstraat 15, 7511GM Enschede
Thema:
Cultuur

META platforms en marketing

Donderdag 5 juni 2025 – 19.30 uur | Bibliotheek Enschede
Een avond over digitale autonomie, culturele communicatie en de zoektocht naar alternatieven voor Big Tech.

Hoe bereiken culturele organisaties hun publiek als ze minder afhankelijk willen zijn van platforms als Facebook, Instagram en YouTube? Welke ethische overwegingen spelen daarbij? En wat zijn de alternatieven?

Marketing na Big Tech.

Op donderdag 5 juni 2025, 19.30 uur in de Bibliotheek Enschede, organiseren Pakhuis Oost en de Bibliotheek Enschede een bijeenkomst over digitale autonomie en de rol van sociale media binnen de culturele sector. Ook is de vraag aan de orde welke PR en marketing mogelijkheden er zijn voor culturele organisaties om minder afhankelijk te zijn  van grote techbedrijven.

Er zijn veel vragen rondom de inzet van platforms van bedrijven als Meta, Google en Amazon. Van Facebook en Instagram tot YouTube en GoodReads. Steeds meer mensen wenden zich af van deze platforms, vaak om verschillende redenen. En ook organisaties twijfelen over het gebruik van deze platforms omdat ze niet meer lijken te passen bij hun missie en ethische uitgangspunten.

De vraag naar goede alternatieven voor communicatie van culturele aanbieders met hun bezoekers over activiteiten en evenementen wordt steeds groter.

Op deze bijeenkomst gaan we - na een inleiding van twee experts - in gesprek over de dilemma’s van zichtbaarheid en vindbaarheid op platforms als Instagram en Facebook, versus het verlangen naar meer controle, transparantie en aansluiting bij publieke waarden. Ook wordt gekeken naar mogelijke alternatieven en de vraag hoe je daar in je praktijk ruimte voor maakt.

In de inleiding gaan digitaal expert Erik Kemp (Volt-politicus) en communicatieadviseur Vanity Roxane Lammers van Toorenburg (Communicatiebureau Handstand) met elkaar in gesprek. Vanuit hun verschillende invalshoeken – ethiek, maatschappelijke waarden en communicatie – verkennen zij de dilemma’s rond zichtbaarheid op platforms als Facebook en Instagram. Ook bespreken zij mogelijke alternatieven en de vraag hoe culturele organisaties in de praktijk ruimte kunnen maken voor meer digitale autonomie, transparantie en samenwerking op regionaal niveau.

Aan het eind van de bijeenkomst zal een panel reflecteren op de inhoud van de bijeenkomst. In het panel zitten:
Marleen van Houts. Bestuursondersteuner bij  TETEM, 
Marie Janin van Sickhouse en
Roland van Rijswijk-Deij Full Professor, Design and Analysis of Communication Systems.

Toegang gratis, vrije gift.

Georganiseerd in samenwerking met Pakhuis Oost en de Bibliotheek Enschede.